Ubuntu; Linux yang paling terkenal menyokong perisian streaming terbaik iaitu Kodi dan anda boleh memasang Kodi di Ubuntu dengan mudah dalam beberapa minit untuk menikmati streaming yang lancar. Ikuti panduan kami dengan teliti untuk mengetahui lebih lanjut mengenai keserasian Koi dan Ubuntu.

Apa itu Ubuntu?

Ubuntu adalah sistem operasi sumber terbuka berasaskan Debian dan pengedaran Linux. Ini sebenarnya adalah versi sistem operasi Linux seperti Windows mempunyai XP, Vista dll.
Ia adalah sistem operasi yang paling disukai dan terkenal yang digunakan untuk pengkomputeran awan. Sebabnya, penghasilan atribut baris perintah dan kepantasannya. Manfaat besar lain dari Ubuntu adalah bahawa hampir mustahil untuk dijangkiti oleh malware atau virus dan tidak dapat diretas. Ini menjadikannya salah satu sistem operasi yang paling selamat dan boleh dipercayai.

Bolehkah saya memasang Kodi di Linux?

Ya, Kodi boleh dipasang di Linux dengan memuat turun aplikasi Kodi melalui baris perintah. Walau bagaimanapun, prosedur pemasangan Kodi untuk Ubuntu agak berbeza dengan prosedur pemasangan yang dilakukan di platform lain kerana kerumitan kod sumber dan atributnya.

Ini adalah perkara terbaik mengenai Kodi yang boleh dipasang di hampir semua platform. Pengguna di seluruh dunia menggunakan Kodi pada platform dan peranti seperti:

Windows PC, Roku, Mac, iPad / iPhone, Apple TV, Samsung Smart TV, peranti Android, Fire Stick dan Fire TV dan lain-lain. Potensi pengembangan Kodi ke platform lain sangat luar biasa dan ini adalah salah satu sebab mengapa streaming peminat di seluruh dunia memilih Kodi untuk menstrim filem kegemaran mereka, rancangan TV, Sukan, TV Langsung dan lain-lain. XBMC di Linux adalah pilihan yang bagus jika anda ingin menggunakan Kodi tanpa sebarang perisian hasad atau gangguan peretasan.

Cara Memasang Kodi di Ubuntu

Pemasangan Koi pada versi Ubuntu yang berbeza seperti versi 14, 16, 17 adalah sama kerana semua ini mengikuti protokol baris perintah yang sama. Terdapat dua cara untuk memasang Kodi di Ubuntu, baik dengan menggunakan antara muka pengguna grafik atau baris perintah. Sekiranya anda memilih kaedah baris perintah, anda akan mempunyai dua pilihan, memasangnya secara langsung atau memasangnya melalui PPA. Ikuti prosedur pemasangan ini untuk memasang Kodi di Ubuntu:

Pasang Kodi di Ubuntu melalui Antaramuka Grafik

Ikuti langkah-langkah ini untuk memasang Kodi di Ubuntu menggunakan antara muka pengguna grafik anda:

  1. Pergi ke menu mula > Cari “Perisian Ubuntu”.
  2. Dari sini, cari “Kodi”.
  3. Klik Pasang.

Di sana anda telah memasang XBMC di Linix.

Pasang Kodi di Ubuntu melalui Command Line (Kaedah muat turun langsung)

Untuk memasang Kodi melalui baris arahan, ikuti langkah berikut:

  1. Buka terminal arahan.
  2. Jenis $ sudo apt pasang kodi.

Cara memasang Kodi di Ubuntu melalui PPA

Untuk memasang Kodi di Ubuntu melalui PPA, ikuti prosedur ini:

Langkah 1: Buka terminal dan taipkan arahan ini dengan tepat.

  • sudo apt-get install software-properties-common
  • sudo add-apt-repository ppa: team-xbmc / ppa
  • sudo apt-get kemas kini
  • sudo apt-get install kodi

Setelah anda memasukkan perintah ini seperti yang diarahkan, Kodi akan dipasang.

Cara memasang Kodi Krypton versi 17.6 di Ubuntu

Kodi Krypton versi 17.6 kini merupakan versi Kodi yang paling banyak digunakan. Prosedur yang disebutkan di atas akan memasang Kodi Krypton versi 17.6 di Ubuntu.

Cara memasang Kodi Jarvis versi 16 di ubuntu

Sekiranya anda sudah memasang Kodi Krypton versi 17.6 dan anda ingin menurunkannya ke Kodi Jarvis versi 16 maka anda mesti menyahpasang Kodi versi 17.6 terlebih dahulu. Anda boleh melakukannya dengan mengikuti langkah-langkah ini dengan sewajarnya:

  1. sudo apt pasang ppa-purge
  2. sudo ppa-purge ppa: team-xbmc / ppa

Di sini anda memasang Kodi versi 17.6 anda, tidak untuk memasang Kodi versi 16, ikuti langkah berikut:

  1. sudo apt-add-repository ppa: team-xbmc / kodi-old
  2. sudo apt kemas kini
  3. sudo apt pasang kodi

Di sana anda memilikinya! Kini anda telah memasang Kodi Jarvis versi 16.

Apa itu sudo add-apt-repository ppa: team-xbmc / ppa command ?

Sudo adalah perintah yang melaksanakan perintah anda untuk mengambil fail. Manakala, tepat adalah alat yang menguruskan pakej untuk pemasangan. Sudo-apt adalah protokol baris perintah yang digunakan untuk mengambil dan melaksanakan paket repositori untuk memasang Kodi atau aplikasi lain.

Terdapat beberapa perintah apt lain juga, digunakan untuk perkara yang berbeza. Ubuntu PPA XBMC adalah repositori untuk memasang Kodi. Repositori adalah jenis pakej yang mempunyai persediaan pemasangan di dalamnya. Semasa mencuba memasang Kodi untuk Linux, anda harus menggunakan Ubuntu PPA XBMC.

Cara memasang Exodus di Ubuntu 17

Setelah anda memasang Kodi di Ubuntu, ikuti langkah-langkah ini untuk memasang Exodus di Ubuntu. Keluaran adalah antara addon Kodi yang paling popular di masyarakat. Popularitinya dapat dinilai oleh fakta bahawa terdapat banyak garpu tambahan Kod Kod yang tersedia dalam talian dan banyak lagi yang masuk setiap hari.

  1. Buka Kodi Rumah skrin > Klik pada Ikon tetapan (gear) > Klik pada Tetapan sistem dari menu ini > Klik pada Alat tambah > Dayakan “Sumber tidak diketahui”.
  2. Klik pada Pengurus Fail dari pilihan yang ada di menu.
  3. Tetingkap baru akan dibuka; Klik dua kali pada “Tambah Sumber”Pilihan membentuk lajur sebelah kiri.
  4. Klik di mana tertera <Tiada> dan taipkan ini URL:http://lazykodi.com/ > Klik
  5. Namakan URL repositori ini sebagai ‘Kodi Malas’> Klik okey > Sekarang periksa kedua-dua nama dan URL dan Klik okey dan kotak dialog akan ditutup.
  6. Kembali kepada Menu Utama Kodi> Klik Alat tambah dan menu baru akan dibuka > Klik pada Pemasang Pakej (Kotak) ikon dari sudut kiri atas.
  7. Sekarang pilih Pasang dari Fail Zip pilihan, ini akan membuka tetingkap baru yang lain.
  8. Klik dan buka Kodi Malas dari senarai pilihan yang ada.
  9. Di sini, anda akan melihat tiga pilihan: Repositori, Zipdan
  10. Klik pada REPOSITORI > Klik pada Androidaba > Klik pada repositori > Tatal ke bawah senarai dan pilih kodil-104.zip > Tunggu pemberitahuan.
  11. Sekarang pilih Pasang dari Repositori pilihan > Klik pada Kodil Repository
  12. Pergi ke Alat tambah Video folder > Tatal ke bawah dan pilih Keluaran.
  13. Klik Pasang dan tunggu pemberitahuan.
  14. Setelah pemberitahuan muncul, anda sudah siap menggunakan add-on Exodus Kodi.
  15. Pergi ke Alat tambah menu > Klik pada Tab Tambah Video > Anda akan melihat Keluaran dalam senarai, mengaksesnya dan menikmati streaming filem dan video secara percuma.

Cara membuka Kodi di Ubuntu

Terdapat dua cara untuk melancarkan aplikasi Kodi pada anda Ubuntu,

  1. Melalui Command Line

    Buka terminal arahan anda dan ketik arahan Linix ini untuk membuka Kodi:

    $ kodi

    Apabila anda memasukkan arahan ini, Kodi akan dilancarkan.

  2. Melalui menu Mula

    Cara lain untuk membuka aplikasi Kodi adalah dengan:

    1. Pergi ke menu mula.
    2. Cari Kodi.
    3. Klik padanya, Kodi akan dilancarkan.

Cara mengemas kini Kodi di Ubuntu

Sekiranya anda ingin mengemas kini Kodi anda, ketik perintah berikut di terminal arahan:

sudo apt-get kemas kini

sudo apt-get peningkatan

Versi Kodi anda akan dikemas kini (jika ada kemas kini tersedia dalam talian).

Alat tambah Kodi terbaik untuk Ubuntu

Merancang untuk menstrim filem, rancangan TV dan sukan kegemaran anda di Ubuntu dengan menggunakan Kodi, maka anda perlu mempunyai alat tambah Kodi ini:

  1. Plasenta
  2. TV cCloud
  3. Keluaran
  4. Perjanjian
  5. Neptune Naik

Alternatif Ubuntu Untuk Kodi

Kodi di Ubuntu adalah sesuatu yang bagus untuk dimiliki kerana ia membolehkan anda menggunakan Kodi dengan persekitaran yang berbeza dan anda tidak akan mempunyai perisian hasad yang menyakitkan bagi anda. Namun, jika anda mencari platform lain untuk menggunakan Kodi maka anda boleh mencuba Kodi pada peranti dan platform ini:

  1. PC Windows
  2. Apple TV
  3. iPad
  4. Tongkat Api
  5. Roku
  6. Pai raspberi

Ini adalah beberapa platform yang dicadangkan dari pihak kami untuk anda mencuba untuk mengalami Kodi.

Perkataan Akhir

Ubuntu adalah sistem operasi yang luar biasa sempurna yang digunakan di seluruh dunia dan lebih disukai sebagai pencinta koding. Sekiranya anda adalah streaming dan pengkodan geek keduanya, maka Kodi di Ubuntu adalah mustahak untuk anda mencuba. Walaupun anda tidak mahir dalam pengekodan, cubalah menggunakan Kodi pada sistem operasi Ubuntu, anda pasti akan menyukai pengalamannya, kerana tidak ada kerumitan dalam OS ini. Kami juga telah menyebut beberapa add-on Kodi terbaik dalam panduan ini; pastikan anda mencuba alat tambah ini untuk menikmati pengalaman Kodi.

Kim Martin
Kim Martin Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me